ویژگی های پوشش گالوانیزه

هزینه اولیه

هزینه پوشش گالوانیزه معمولا کمتر از روش های پوشش دهی دیگر مثل رنگ آمیزی می باشد.

عمر پوشش لوله

عمر تخمین زده شده برای لوله هایی که با گالوانیزه پوشش داده می شوند حدود پنجاه سال می باشد که این خود به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع محیط بستگی دارد .

بررسی هزینه و تعمیرات جاری

این پوشش نسبت به سایر پوشش ها به تعمیرات کمتری احتیاج پیدا خواهد کرد و هزینه تعمیرات در طول زمان نسبتا ثابت می باشد.

مدت زمان نصب

نصب آن سریع بوده به گونه ای که این لوله ها نسبت به لوله های رنگ شده زمان کمتری را برای نصب و تکمیل دارا می باشد .

استحکام پوشش

به دلیل ساختار واحد دارای استحکام قابل قبولی در تنش های مکانیکی می باشد .

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

تشخیص فرق لوله گالوانیزه آبکاری سرد و آبکاری گرم کار سختی نیست و نیاز به بررسی چند فاکتور ساده دارد . البته از این نکته نمی توان گذشت که لوله گالوانیزه سرد از لوله گالوانیزه گرم از جهت مقاومت بسیار متفاوت است و این تفاوت هم به خاطر روش آبکاری گرم و سرد در لوله های فولادی که به گالوانیزه تبدیل می گردند به وجود می آید .
لوله های گالوانیزه چه گرم و چه سرد در هر سایزی امکان آبکاری دارند و هر لوله آهنی فولادی ای که در بازار ایران موجود باشد می توان آبکاری گرم و سرد نمود اما سایز های پر مصرف این لوله ها نیز در ادامه برای هر موضوع مصرفی بررسی می گردد .

لوله گالوانیزه سرد ، به لوله هایی گفته می شود که در دمای پایین تری آبکاری می شوند و حالت روکش مانند از روی zinc ، روی لوله قرار میگیرد . عمر مفید لوله گالوانیزه سرد زیر خاک نهایتا بین 3 حداکثر الی 4 سال است و روی خاک جای مرطوب برای مثال اگر به عنوان لوله گالوانیزه گلخانه ای نصب و استفاده شود نهایتا 5 سال می باشد .
لوله فولادی گالوانیزه سرد در جای خشک و اگر روی زمین جایی که آفتاب بخورد و رطوبت زیادی نباشد می تواند تا حداکثر هشت 8 سال عمر کنید . آبکاری لوله گالوانیزه به صورت سرد ، باعث میشود که میزان روی بری و قلعی که جذب روکش لوله های گالوانیزه می شود در لوله های با ضخامت 2 میلیمتری 7 درصد باشد یعنی هفت درصد وزن لوله گالوانیزه سرد 2 میلی متری را روکش آن تشکیل می دهد و در لوله های با ضخامت 1.5 میلیمتری این وزن کمتر یعنی 4 درصد است . لوله های 1 میلی متری هم 2 درصد از وزن لوله گالوانیزه سرد را روکش روی آن تشکیل می دهد .

لوله های گالوانیزه گرم بیشتر عمر میکند چون در دمای چهار صد و بیست درجه سانتی گراد آبکاری می شوند . اصطلاحا به آبکاری گالوانیزه سرد و گرم ، روی بری یا قلع بری نیز گفته میشود . وقتی در این دمای بالا یعنی 420 درجه آبکاری گرم انجام می شود ، مولکول های قلع با مولکولکای آهن لوله فولادی عمل شیمیایی و اتصال محکم و مقاومی انجام میدهند و باعث میشوند تا لوله گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری نسبت به لوله گالوانیزه سرد داشته باشد .
در لوله گالوانیزه گرم با ضخامت 2 میلیمتر ، میزان روی بری آبکاری گرم 14 درصد از وزن لوله گالوانیزه گرم را تشکیل می دهد . عمر مفید لوله های گالوانیزه گرم بین 25 تا 30 سال است این در حالی است که در بهترین شرایط یک لوله گالوانیزه سرد نهایتا تا 8 سال عمر مفید دارد . دمای 420 درجه سانتی گراد و ادغام شدن مولکولهای قلع و فولاد باعث افزایش بسیار زیاد عمر لوله گالوانیزه آبکاری گرم میشوند .

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.