لوله گالوانیزه سرد چیست و کاربرد آن

گالوانیزه سرد با نام الکتروگالوانیزه نیز شناخته می‌شود. در این روش، یک ترکیب روان از روی و زینک بر سطح هر فلز آهنی یا غیر آهنی اسپری می‌گردد تا از زنگ‌زدگی، خزش زنگ و خوردگی لوله جلوگیری کند. این عمل، یک پوشش غنی از روی بر سطح لوله ایجاد می‌کند که به‌صورت الکتروشیمیایی با فلز پیوند می‌خورد و در نتیجه یک اکسید محافظ و خود تشکیل‌دهنده بر روی سطح لوله ایجاد می‌شود. در این مقاله به لوله گالوانیزه سرد و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

لوله گالوانیزه سرد چیست

لوله گالوانیزه سرد از اعمال یک پوشش روی (رنگ و اسپری غنی از روی) بر روی سطح یک لوله فولادی یا آهنی برای محافظت از آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی حاصل می‌شود. هنگامی‌که این پوشش با هوا و رطوبت تماس پیدا کند، عنصر روی استفاده‌شده در پوشش، تحت چندین واکنش شیمیایی قرار می‌گیرد تا یک لایه محافظ به‌نام کربنات روی تشکیل شود. این عمل با حداقل آماده‌سازی سطح و بدون استفاده از ورق‌های گالوانیزه صورت می‌گیرد که به همین دلیل توسط متخصصان صنعت لوله با عنوان پوشش اشتباه نیز یاد می‌شود.

پیوندهای شیمیایی در لوله گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد از ترکیب روی و زینک با چسب‌های شیمیایی حاصل می‌شود. این ترکیب به دلیل وجود اتصال‌دهنده که به روی اجازه می‌دهد یک پیوند شیمیایی با بستر فلزی ایجاد کند، با پوشش‌های دیگر متفاوت است. اگر درصد بالایی از روی در لایه محافظ وجود داشته باشد، این رنگ‌ها می‌توانند به‌طور فزاینده‌ای خواص بازدارنده از خوردگی ایجاد کنند. این چسب‌ها ذرات روی را قادر می‌سازند که از یکدیگر جدا نشوند. بنابراین رنگ روی می‌تواند حفاظت کاتدی ایجاد کند. گالوانیزه سرد را می‌توان با استفاده از ابزارهای نسبتاً ساده مانند غلتک، برس و تفنگ اسپری انجام داد.

مشابه لوله گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه سرد دو نوع حفاظت را ارائه می‌دهد: مانع و حفاظت کاتدی. با این‌ حال، برای مؤثر بودن این روش، ذرات روی در پوشش باید در غلظت‌های کافی وجود داشته باشند تا هدایت الکتریکی بین بستر و پوشش را افزایش دهند. لازم به ذکر است که روش گالوانیزه سرد به‌اندازه گالوانیزه گرم، بادوام یا ارتجاعی نیست.

ویژگی‌ها و مزایای لوله گالوانیزه سرد

ویژگی بارز لوله گالوانیزه سرد داشتن پوششی از روی است که لایه‌ای محافظتی در برابر ترکیب رطوبت و اکسیژن تشکیل می‌دهد و نبود آن می‌تواند باعث ایجاد زنگ‌زدگی و خوردگی روی فلز معمولی زیرین شود. زنگ به‌آرامی فولاد معمولی یا آهن را از بین می‌برد، یکپارچگی آن را کاهش می‌دهد و در نهایت مشکلات ایمنی ایجاد می‌کند. به ویژگی‌های اصلی این نوع لوله در زیر اشاره‌شده است:

  • حاوی 95 درصد روی خالص برای پوششی غنی و محافظت از لوله
  • حتی در صورت خراشیدگی مقاومت می‌کند و خود را التیام می‌بخشد
  • تا 3 سال از زنگ‌زدگی و خوردگی لوله جلوگیری می‌کند
  • در برابر آب و نمک‌پاشش بسیار مقاوم است
  • به‌سرعت خشک می‌شود و به رنگ خاکستری جذاب درمی‌آید و حتی در صورت تمایل می‌توان آن را رنگ کرد
  • لوله گالوانیزه سرد آئروسل می‌باشد و فاقد CFC است
  • مقاومت در برابر حرارت در گرمای خشک مداوم تا 750 درجه فارنهایت (400 درجه سانتی‌گراد) و گرمای کوتاه‌مدت تا 1000 درجه فارنهایت (538 درجه سانتی‌گراد) و دمای آب بالاتر از نقطه‌جوش

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه گرم از طریق غوطه‌ور کردن آهن و فولاد در حمام روی مذاب حاصل می‌شود. لوله گالوانیزه سرد نیز با فرآیند رنگ‌آمیزی سطوح بیرونی فلز به‌وسیله رنگ‌های غنی از روی به دست می‌آید. درست است که روش گالوانیزه گرم با اثربخشی بهتری می‌تواند نسبت به روش گالوانیزه سرد لوله‌ها را در برابر خوردگی محافظت کند، اما روش گالوانیزه سرد در دسترس‌تر است، از هزینه کمتری برخوردار می‌باشد، قابلیت تجدید پذیری دارد و برای مصارف کوچک‌مقیاس و خانگی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

روش دیگری نیز در استفاده از هر دو روش وجود دارد که با عنوان سیستم دوبلکس شناخته می‌شود. این روش به حالتی اطلاق می‌گردد که لوله گالوانیزه گرم، رنگ‌آمیزی شود یا به‌عبارت‌دیگر با رنگ‌های غنی از روی پوشش داده شود. پوشش دوبلکس، روش بسیار پیچیده‌تری از محافظت در برابر خوردگی را ارائه می‌دهد که به‌عنوان اثر هم‌افزایی شناخته می‌شود. در این روش، لایه بیرونی رنگ یا پوشش پودری به‌عنوان یک مانع اضافی عمل می‌کند، سرعت تخریب روی را کاهش  و عمر لوله گالوانیزه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. سیستم دوبلکس دارای حفاظت در برابر خوردگی بیشتری معادل با 1.5 تا 2.3 برابر مجموع عمر مورد انتظار در هر روش به‌تنهایی است.

کاربردهای لوله گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد یا رنگ‌آمیزی روی (با قلم‌مو یا اسپری) شامل غبار روی مخلوط با زینک و چسب‌های آلی یا معدنی است. این رنگ‌های غنی از روی، معمولاً حاوی 92 تا 95 درصد فلز روی هستند و می‌توانند روی فولاد و لوله‌های سازه‌ای که در معرض طیف وسیعی از محیط‌های جوی خورنده مانند پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها، تجهیزات معدنی و غیره قرار دارند، اعمال شوند. دیگر کاربردهای لوله گالوانیزه سرد عبارتند از سامانه‌های گرمایش و تهویه مطبوع، جوشکاری، تجهیزات جاده و مزرعه، پل‌ها، قایق‌ها، تجهیزات دریایی، حصارکشی، مخازن ذخیره‌سازی، علائم فلزی، ناودان‌ها و غیره.

جمع‌بندی

فرآیند گالوانیزه کردن به محافظت در برابر زنگ‌زدگی و ایجاد مقاومت در برابر خوردگی کمک می‌کند. توجه به این امر مهم است که این لایه محافظتی درنهایت از بین می‌رود، به‌ویژه هنگامی‌که در معرض سطوح بالای اسیدی قرار بگیرد. این امر به‌ویژه در نزدیکی آب دریاها و همچنین مناطقی که در معرض باران اسیدی قرار دارند، شایع‌تر است. در این مطلب سعی شد چیستی لوله گالوانیزه سرد همچنین ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت آن با لوله گالوانیزه سرد توضیح داده شود.

 

 

امتیازپست post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.