فرآیند تولید لوله گالوانیزه و کاربرد آن

فرآیند تولید لوله گالوانیزه و کاربرد آن

لوله گالوانیزه یکی از پرکاربردترین لوله‌هایی است که برای مصارف گوناگون از آن استفاده می‌شود. این لوله‌ طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که برای مصارف تجاری و شخصی خود، از این نوع لوله‌ استفاده کنند. در این مقاله، ما به بررسی فرایند تولید لوله گالوانیزه و کاربرد آن خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه، تا انتها ما را همراهی نمایید.

لوله گالوانیزه و گالوانیزه کردن چیست؟

ابتدا، ممکن است به ذهن شما خطور کند که منظور از لوله گالوانیزه چیست و مفهوم گالوانیزه‌کردن چه می‌باشد؟ برای پاسخ به شما، باید این‌گونه گفت که در فرایند گالوانیزه‌سازی، مقداری روی به‌عنوان پوشش در سطح آهن یا فولاد قرار می‌گیرد. روی موجود در سطح آهن، از زنگ‌زدگی و سایش آن جلوگیری کند. در ادامه، مراحل گالوانیزه‌سازی را بررسی خواهیم کرد.

مراحل تولید لوله گالوانیزه و گالوانیزه‌سازی

اگر قصد دارید مراحل فرایند تولید لوله گالوانیزه را بدانید، به این بخش از مقاله به‌خوبی توجه کنید. چندین مدل متفاوت برای فرایند گالوانیزه‌سازی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از گالوانیزه گرم می‌باشد. سایر روش‌هایی که برای گالوانیزه‌سازی استفاده می‌شوند، شامل الکترو گالوانیزاسیون، گالوانیزه‌سازی فابریک و… می‌شود که هر یک تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند. اما همان طور که گفتیم، متداول‌ترین روش مورداستفاده در این مرحله، همان گالوانیزه گرم است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

1.آماده‌سازی فولاد

اولین کاری که برای تولید لوله گالوانیزه باید انجام داد، آماده کردن فولاد می‌باشد. برای این آماده‌سازی، چندین مرحله وجود دارد که باید این مراحل به‌دقت طی شوند. همه این عوامل موجب می‌گردند که فلز برای مراحل بعدی خود آماده شود. برای آماده‌سازی، در ابتدا باید فلز را با استفاده از چربی‌زدا، به‌خوبی تمیز کرد تا تمام روغن‌ها، گریس‌ها و کثیفی‌ها از روی آن پاک شوند.

2.شست‌وشو

پس از تمیز کردن فلز، نوبت به شست‌وشوی آن می‌رسد. در این مرحله، باید فلز را در محلولی از اسیدسولفوریک قرار دهید. این امر موجب می‌شود که تمام زنگ‌زدگی‌ها، خوردگی‌ها، آلاینده‌ها، ناخالصی‌ها و… از فلز پاک گردد و کاملاً تمیز شود. پس می‌توان گفت که این مرحله هم در تولید لوله گالوانیزه از اهمیت زیادی برخوردار است.

3.روان‌سازی

مرحله بعدی برای گالوانیزه کردن، روان‌سازی می‌باشد. در این مرحله، شما باید فولاد را در یک محلول آبی‌رنگ (که غالباً کلرید روی آلومینیوم است)، قرار دهید. این امر، موجب روان شدن فولاد می‌شود و تأثیر زیادی بر استحکام و دوام آن دارد.

4.غوطه‌ورسازی

یکی از مهم‌ترین مراحل فرایند تولید لوله گالوانیزه مرحله غوطه‌ورسازی است. در این مرحله، باید فولاد درون مواد مذابی با دمای نزدیک به 449 درجه سانتی‌گراد (840 درجه فارنهایت) غوطه‌ور شود. در این بخش، یک لایه ضخیم و سفت روی، بر روی فولاد قرار می‌گیرد. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که دلیل استفاده از روی در گالوانیزه کردن چیست؟ روی، دارای ترکیباتی است که موجب می‌شود از نفوذ آب و اکسیژن به لایه‌های زیرین فلز جلوگیری گردد. به‌علاوه، این ماده مانع از زنگ‌زدگی و خوردگی فلز نیز می‌شود. به بیانی دیگر، می‌توان این‌گونه گفت که روی، یک آند است که به‌صورت قربانی عمل می‌کند. زیرا در واقع این ماده در معرض اصطکاک، زنگ‌زدگی و آلودگی‌ها قرار می‌گیرد تا به خود فلز اصلی آسیبی وارد نشود.

در برخی موارد برای تولید لوله گالوانیزه در مرحله غوطه‌ورسازی مقداری سرب نیز به مواد مذاب اضافه می‌گردد. این امر موجب می‌شود که غلظت مواد مذاب بیشتر باشد و غوطه‌وری بهتر انجام گیرد. همچنین این کار باعث می‌شود که مواد به‌صورت شناور نباشند.

اگر با برخی تولیدکنندگانی که از گالوانیزه سرد استفاده می‌کنند آشنایی داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که فلز با یک سطح از روی، رنگ‌آمیزی می‌شود. اما بهترین روش گالوانیزه کردن، همان روش گرم است. زیرا بعد از مرحله غوطه‌ورسازی، نیازی به نگهداری از فلز نیست.

5. خنک و خشک کردن

بعد از اتمام مرحله غوطه‌ورسازی، زمان آن رسیده که لوله گالوانیزه خنک شود. به طور معمول، این لوله‌ را در مخزن اختناق خنک می‌کنند. با استفاده از این مخزن، روند خنک شدن آن نیز به‌سرعت انجام می‌گیرد. علاوه بر این، در این مرحله، موادی که ممکن است در اثر خشک شدن در فضای باز روی لوله ایجاد گردد، از بین می‌رود.

6. کنترل کیفیت

هر محصولی که تولید می‌شود، باید در نهایت کیفیت آن کنترل گردد. فرایند تولید لوله گالوانیزه نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و این بررسی با دقت تمام انجام می‌گیرد. در این مرحله، لوله‌ گالوانیزه به طور دقیق بررسی و تعیین می‌شود که آیا این محصول با مشخصات موردنظر مطابقت دارد یا خیر. توجه داشته باشید که هیچ اندازه و امتیاز خاصی برای کنترل کیفیت وجود ندارد. زیرا هر تولیدکننده، روش‌های مخصوص به خود را دارد و از تکنیک‌های خاصی برای اندازه‌گیری کیفیت لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند.

مزایا و کاربردهای لوله گالوانیزه

از لوله گالوانیزه برای انتقال آب، نفت، گاز و انواع مایعات دیگر استفاده می‌شود. یکی از نکات جالب‌توجه درباره این لوله‌ این است که ضخامت بسیار خوبی دارد و برای استفاده در اماکن مختلف مناسب می‌باشد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین مزایای این نوع لوله شرح داده‌شده است.

  • افزایش فشار: لوله گالوانیزه موجب می‌شود که فشار مایعات درون لوله‌ها افزایش پیدا کند. همچنین محاسبه میزان فشار در این لوله‌ها نیز آسان می‌باشد.
  • ماندگاری بالا: ویژگی دیگر این نوع لوله، دوام بالای آن است. همان طور که گفتیم، پوشش روی که در این لوله وجود دارد، از زنگ زدن آن جلوگیری می‌کند و درنتیجه، ماندگاری آن بالا می‌رود.
  • استحکام بالا: این لوله‌ استحکام بسیار بالایی دارد و عملکرد خوب و ثابتی از آن مشاهده خواهید کرد.

جمع‌بندی

لوله گالوانیزه یکی از بهترین مدل‌های لوله است که کیفیت بسیار خوبی دارد. اگرچه برای ساخت این لوله هزینه زیادی صرف می‌شود، اما کاملاً ارزش خرید و استفاده دارد و شما از بهترین کیفیت برخوردار خواهید شد. این نوع لوله در مکان‌های مختلفی کاربرد دارد و در بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌گردد.

 

 

جهت اطلاع از قیمت لوله فولادی برق و متعلقات آن  به سایت آهن شهر مراجعه کنید   ” اینجا

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول مورد نظرتان با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید .

۰۲۱-۴۴۲۵۴۵۶۵

۰۲۱-۴۴۲۵۳۵۶۵

۰۹۱۲-۰۴۳۴۵۶۵

امتیازپست post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.